یك تبعه خارجي می‌تواند بر اساس دستورالعمل اتحادیه‌ی اروپا (EU) 2016/801 ) كه در مجمع عمومی پارلمان اروپا در 11 ماه ماي 2016 به تصويب رسيد ، در مورد شرایط تحصیل تمام وقت در یک دانشگاه عمومی یا معتبر یا مؤسسه‌ی آموزشی مشابه، اجازه‌ی اقامت اخذ کند. در این صورت هدف آن تبعه باید تحقیق و پژوهش، تکمیل دوره‌ی کارآموزی، شرکت در یک خدمت داوطلبانه، برنامه‌ی معاوضه‌ی دانشجویان و یا پروژه‌های آموزشی و یا مبادله‌ی خدمات تهاتری باشد. اقدامات در جهت آمادگی برای تحصیل شامل:

1- شرکت در یک دوره‌ی آمادگی زبان، در صورتی که فرد خارجی در دوره‌ی تمام وقت تحصیلی پذیرفته شده، و پذیرفتگی مشروط به شركت در دوره‌ی آمادگی زبان باشد.

2- بازدید از یک کالج آموزشی و یا معادل آن، اگر پذیرش در آن کالج و یا مؤسسه ثابت شده باشد.

برای یک ملاقات خصوصی با وکلای آلمانی ما جهت یافتن بهترین شهر برای زندگی در آلمان و موارد لازمه با دفتر ما تماس حاصل نمایید.

شرکت در دوره‌های آموزشی  زبان و شرکت در مدرسه 16f§

هر تبعه‌ی خارجی اگر قصد شرکت در دوره‌های آموزش زبان به جز دوره‌های آماده سازی در طرح معاوضه‌ی دانش آموز داشته باشد، به خصوص برای شرکت در مدرسه ،می‌تواند اقدام به اخذ اجازه‌ی اقامت کند. اجازه اقامت برای شرکت در طرح تبادل دانش آموز در صورتی که معاوضه مستقیم نباشد می‌تواند صادر گردد. اگر تبعه‌ی خارجی هنوز به سن 18 سالگی نرسیده باشد، افرادی که حق نگهداری از آن تبعه را دارند باید با اقامت برنامه ریزی شده موافقت کنند. برای ملاقات خصوصی با وکلای آلمانی با دفتر ما تماس حاصل نمایید.

فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی حرفه‌ای(Ausbildung)

آیا تحصیلات غیر آکادمیک حرفه‌ای خود را در خارج از آلمان انجام داده‌اید؟ بنابراین می‌توانید بر اساس توانایی‌هایی که در خارج از کشور آلمان کسب کرده‌اید، استخدام شوید، البته در صورتی که معیارهای زیر را برآورده کنید:

  • در حرفه‌ی شما کمبود کارگران ماهر وجود دارد.
  • شما پیشنهاد کار ایجاب کننده‌ای دریافت کرده‌اید. فهرستی از مشاغل موجود در این جا آورده شده است.
  • مدارک شما معادل با مدارک آلمانی در نظر گرفته شده‌اند. اطلاعات بیشتر در ارتباط با به رسمیت شناخته شدن مدارک تحصیلی در این جا آورده شده است. شما باید درخواست خود را برای به رسمیت شناخته شدن مدارک خود وقتی هنوز در کشور محل تولدتان هستید ارسال نمایید.

اگر فردی که مسئول به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی شما به این نتیجه برسد که شما به آموزش بیشتری برای کاملاً به رسمیت شناخته شدن مدارکتان دارید (برای مثال، کار عملی به عنوان دوره‌ی انطباق یابی)، می‌توانید اجازه‌ی اقامتی دریافت کنید که تا 12 ماه به شما امکان ماندن در آلمان را می‌دهد (ماده‌ی 17a از قانون اقامت). هنگامی که مشغول به تکمیل آموزش مازاد خود هستید می‌توانید در راستای مشخصات حرفه‌ای خود بدون هیچ محدودیت زمانی مشغول به کار شوید.

شرایط لازم برای احراز 16d§ یا جویای کار 20§

یک فرد ایرانی ممکن است، برای احراز شرایط حرفه‌ای مورد نیاز در خارج از کشور، اجازه‌ی اقامت برای فعالیت تحصیلی و یا گذراندن امتحانات در یک دوره‌ی 18 ماهه اخذ کند، اگر چنین اجازه‌ يي از طرف یک نهاد فدرال و یا کشوری فراهم شود، که شرایط فرد را بپذیرد و یا به خاطر سایر شرایط حرفه‌ای محلی و یا در یک حرفه‌ی محلی قانون گذاری شده برای اعطای آن عنوان حرفه‌ای این اجازه به دست آید، آن گاه می‌توانید از دریچه‌ی بند 16d§ استفاده کنید. اگر موکل  خواهان سفر انفرادی به آلمان و جویای کار باشد  و بخواهد قرارداد فردی منعقد کند، راه درست کدام است؟ آن گاه بند 20AufenthG§ این امکان را برای مدت حداکثر 6 ماه فراهم می‌آورد که فرد به آلمان بیاید و به دنبال کار باشد. شایان ذکر است که این اجازه قابل تمدید نمی‌باشد.( هزینه برای جویای کار)

 

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.