قوانین و مقررات مربوط به پناهندگی – از جمله سایر قوانین – در قانون پناهندگی (Asylgesetz) و در Aufenthaltsgesetz  بین ماده 22 و 26 تنظیم شده است که “اقامت به دلایل حقوق بین الملل ، دلایل بشردوستانه یا سیاسی” نامگذاری شده است. بسیاری از شهروندان ایرانی که تصمیم به مهاجرت گرفته اند فکر می کنند آسانترین راه پناهندگی است. ما می خواهیم با این تصور غلط مقابله کنیم. اول از همه ، هیچ چیز ساده ای در مورد کلمه پناهندگی وجود ندارد. نه سفر غیرقانونی به کشور پناه دهنده ، نه زندگی در اردوگاه پناهجویان و نه چشم اندازهای بعدی زندگی موفق(تصورات غلط!!). در هر مرحله از سفر ممکن است مشکلات عظیمی وجود داشته باشد که حتی بعضی از آنها تهدید کننده زندگی هستند. بسیاری نمی دانند که در اردوگاه های پناهجویان افراد بسیار بزهکاری (از جمله تروریست ها) بین دیگران زندگی می کنند. چه کسی می خواهد با خانواده اش در چادر با افرادی زندگی کند که نمیداند چه چیزی باعث فرار آنها شده است و به دنبال پناهجویی هستند؟؟

غالبا یک پناهجوی ایرانی به دنبال فرار از وضعیت خطرناک یا تهدید کننده تمامیت جسمانی خود نیست ، بلکه به دنبال وضعیت اقتصادی بهتر و پیشرفت اجتماعی است. با این حال ، زندگی یک پناهنده در بیشتر موارد برعکس است. البته مواردی وجود دارد که تعداد کمی توانسته اند زندگی خوبی را به عنوان پناهنده در خارج از کشور ایجاد کنند. در پشت چنین پرونده ای ، بیش از هزار مورد وجود دارد که پناهنده شکست خورده است ، که این یک قانون است. بسیاری از شهروندان ایرانی تحصیلات عالی دارند. با این حال ، این پتانسیل استفاده نشده باقی مانده است. برخی دوست دارند به جای یادگیری زبان آلمانی ، که دشوار است ، اما برای یک زندگی موفق در آلمان ضروری است ، در ابتدا مسیر راحت را دنبال کنند ، که بسیار سخت تر از مسیر قانونی است. آیا می خواهید آینده 40 سال بعد را برای 1-2 سال آماده سازی و رویه قانونی دور بریزید؟ از طرف دیگر ، چه کسی تضمین می کند این راه “آسان” موفقیت آمیز است؟آیا می دانید طبق آمار واقعی Bundesamt für Migration and Flüchtlinge (BAMF) که دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگی است) ایرانی ها کمترین شانس (از بین 5 کشور برتر پناهندگان) را برای شناسایی به عنوان پناهنده دارند؟ حدود 80٪ از درخواستها رد می شوند . در شرایط طرد شدن ، پناهنده موظف است به کشور خود بازگردد ، در غیر این صورت دیپورت می شود. اگر او خودش نرود ، مجبور خواهد شد ، یا به بازداشتگاه منتقل خواهد شد. این هشدارها را جدی بگیرید و در تصمیم خود تجدید نظر کنید. باز هم تقریباً 80٪ درخواستهای ایرانیان ناموفق مانده و آنها مجبور به ترک کشور هستند. کل هزینه فرار هدر رفته است و بازگشت به ایران نیز آسان نخواهد بود. از طرف دیگر ، به محض پناهندگی ، در بیشتر موارد – باید زندگی فقیرانه ، تنهایی و ضعف اجتماعی داشته باشید. ما موارد زیادی را در فرودگاه برلین ، فرانکفورت ، دوسلدورف و هامبورگ مشاهده کرده ایم ، جایی که پناهندگان ایرانی با اجازه خروج از آلمان خارج شده اند. بدون استثنا ، کلیه افرادی که باز می گردند اظهار داشتند که تصور غلط در مورد زندگی در اروپا و اطلاعات غلط در مورد زندگی به عنوان پناهنده از “دوستان” باعث بازگشت آنها شده است.

افراد کلاهبردار و شیاد زیادی وجود دارند که با شما در ارتباط با استانداردهای بالای اجتماعی در اروپا صحبت می‌کنند و می‌گویند هر پناهنده آپارتمانی با حدود 450 یورو در ماه دریافت خواهد کرد و همه از شما محافظت خواهند کرد و آینده‌ی شما تأمین است. واقعیت این است که شما به (اقامتگاه‌ها) کمپ پناهندگان فرستاده خواهید شد (که مشابه با اردو رفتن یا تعطیلات نمی‌باشد). آن جا یک کمپ پناهندگی است که در آن شما یا خانواده‌ی شما را در اتاقی قرار می‌دهند که در آن حریم خصوصی ندارید و به همراه دیگر پناهندگان از سایر کشور های دنیا در مکان بدون حریم ساکن هستید. شما نخواهید دانست آن فرد دیگر چه طور آدمی است. آیا او از اعضای داعش، القاعده، طالبان، بوکوحرام است، یا از قربانیان آن. سازمان‌های جنایتکار یا افرادی که سعی در متقاعد کردن شما به زندگی کردن به عنوان یک پناهنده دارند، مجرم هستند و به مجرمان نمی‌توان اعتماد کرد. این را فراموش نکنید.

این افراد اهمیتی به این که آینده‌ی شما چه خواهد شد و این که چه بر سر شما خواهد آمد و آیا وقتی به خاک اروپا می‌رسید هنوز زنده هستید یا خیر، نمی‌دهند. آن‌ها تنها به پول دریافتی خود اهمیت می‌دهند. لطفاً درباره‌ی «تصادفاتی» که هنگام فرار به اروپا رخ می‌دهد در رسانه‌ها و اخبار اطلاع کسب کنید. شاید تنها درباره‌ی موارد موفق خبردار شده‌اید، اما در عوض هر مورد موفق ده‌ها هزار فرد می‌باشد که به خاک اروپا نرسیدند، یا ربوده شدند.

اثبات آن که این مسئله یک حقیقت تلخ می‌باشد در قانون آلمانی در بخشی قوانین مرتبط با اقامت، اشتغال و ادغام اتباع خارجی در مناطق فدرال (Aufenthaltsgesetz – AufenthG) آمده است.

لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس ماده‌ی 95 قانون اقامت (Aufenthaltsegesetz) این طور بیان شده است که افرادی که به صورت غیرقانونی به آلمان می‌آیند و به طور غیرقانونی در آن اقامت می‌کنند را می‌توان محکوم به زندان و یا پرداخت جزای نقدی نمود. قطعاً این مورد آن زندگی بهتری که رویای آن را در سر داشتید نیست. شما می‌توانید خود را یا به صورت عضوی قانونی از جامعه نشان دهید یا فردی مجرم که از همان اول اهمیتی به قانون و ضوابط نمی‌دهد. واکنش این جامعه چه باید باشد؟ آن‌ها به شما به شدت نشان خواهند داد که از شما استقبال نمی‌شود.

 

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.